Nieuwsbericht

Digitale atlas voor inzicht in spreiding bezit en gebruik van de auto

Profielfoto van Jaap Berends
30 augustus 2024 | 1 minuut lezen

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) lanceerde onlangs de digitale “atlas van de auto”. Het biedt een gedetailleerd inzicht in de spreiding van autobezit en -gebruik in Nederland, met nadruk op regionale verschillen en de invloed van ruimtelijke factoren. Voor gemeenten kan dit waardevolle inzichten bieden voor het vormgeven van lokaal mobiliteitsbeleid, afgestemd op specifieke regionale behoeften en kenmerken.

De kernpunten van het achtergrondrapport zijn:

  • Geografische Variatie in Autobezit en -gebruik:

Autobezit en -gebruik variëren sterk tussen stedelijke en landelijke gebieden. In stedelijke centra is het autobezit het laagst, terwijl landelijke gebieden juist een hoog autobezit kennen door de noodzaak om afstanden te overbruggen. Desondanks zijn er in kleinere steden en dorpen interessante afwijkingen te zien, waar autobezit hoger kan zijn dan verwacht op basis van OV-bereikbaarheid.

  • Typologie van Gebieden:

Het rapport identificeert vijf gebiedstypen, gerangschikt naar autobezit: centrumgebieden, stedelijke randgebieden, goed bereikbare dorpen, landelijke gebieden, en tussenliggende gebieden. Deze classificatie helpt om te begrijpen hoe autobezit en -gebruik zich verhouden tot stedelijke dichtheid, bereikbaarheid, en sociaaleconomische factoren.

  • Elektrificatie van het Wagenpark:

De transitie naar elektrische voertuigen (EV's) is ongelijk verdeeld over het land. Stedelijke gebieden en hun omliggende regio's hebben een hoger aandeel EV’s, mede door betere laadinfrastructuur en hogere inkomens. Landelijke gebieden blijven achter, vaak door een ouder wagenpark en beperktere laadmogelijkheden.

  • Beleid en Strategieën:

Voor beleidsmakers is het belangrijk om te begrijpen dat autobezit niet uniform is en sterk afhankelijk van regionale en lokale factoren. Beleidsstrategieën zoals stimuleren van elektrisch rijden, het verbeteren van OV-bereikbaarheid of het invoeren van parkeervergunningen, moeten dus regionaal worden gedifferentieerd.

  • Uitdagingen en Kansen:

De verschillen in autobezit en gebruik tussen stedelijke en landelijke gebieden brengen diverse uitdagingen met zich mee, zoals risico’s op vervoersarmoede in afgelegen gebieden en de noodzaak voor een gefaseerde aanpak van de elektrificatie van het wagenpark.