Nieuwsbericht

Logistieke stadshub ontstaat alleen met een verantwoordelijke partij

Logistieke hubs in steden ontstaan pas als er een partij is die het lokale probleem ziet en verantwoordelijkheid op zich neemt, concluderen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). 'Als niemand een (kosten)voordeel, verantwoordelijkheid of verplichting voelt, zal de benodigde co-creatie niet vanzelf ontstaan.’

Profielfoto van Walther van Amstel
10 februari 2025 | 1 minuut lezen

In het project onderzochten vijftien partners de potentie van logistieke hubs in drie gebieden: De 9 Straatjes en de Knowledge Mile in Amsterdam, en Campus Heijendaal in Nijmegen. Bedrijven en buurtpartijen werden samengebracht om te bekijken of hubs meerwaarde konden bieden. De resultaten tonen echter aan dat cocreatie niet vanzelf leidt tot actie, omdat vaak een duidelijke verantwoordelijke partij ontbreekt en er geen directe (kosten)voordelen of verplichtingen worden ervaren.

In Nijmegen verminderde een private hub met vrachtfietsen het zware verkeer, maar opschaling mislukte door afwachtende partijen. In De 9 Straatjes bleek ruimtegebrek een probleem door concurrerende functies op de beoogde locatie. In de Knowledge Mile ontbrak een dringende noodzaak voor een hub, wat het proces vertraagde.

Hoewel hubs in theorie de stedelijke logistiek kunnen verbeteren, blijkt het in de praktijk lastig om ze op te zetten door uiteenlopende belangen en het ontbreken van een probleemeigenaar. De onderzoekers adviseren ondernemers om samen te werken met stabiele partners en gemeenten met concrete plannen, en om gefaseerd te groeien in plaats van snelle winst na te streven.

Het oorspronkelijke doel om kansrijke businessmodellen te ontwikkelen werd niet bereikt, maar het onderzoek leverde waardevolle inzichten en nieuwe samenwerkingen op. Verdere studie is nodig om te bepalen welke samenwerkingsvormen het meest effectief zijn.

Lees het hele rapport hier.