Nieuwsbericht

Doetinchem krijgt rijksbijdrage van bijna € 20 miljoen voor mobiliteitsmaatregelen

Hiermee worden mobiliteitsmaatregelen medegefinancierd die bijdragen aan de versnelling van
woningbouwontwikkeling. In Doetinchem gaat het onder andere om maatregelen aan de
centrumring en ontwikkelingen bij het station. De gemeenteraad stelde € 8,8 miljoen
cofinanciering beschikbaar voor deze maatregelen.

1 december 2025 | 1 minuut lezen

Wethouder mobiliteit Rens Steintjes is blij met de toekenning: “Het is een gigantische impuls voor de
mobiliteitsopgaven waar we al aan werkten. Met dit bedrag kunnen we de woningbouw voor onze
groeiambitie naar 70.000 inwoners in 2036 versnellen, en tegelijkertijd zorgen dat onze
infrastructuur daar ook op ingericht is. Het is mooi om te zien dat het Rijk met deze regeling ook oog
heeft voor mobiliteitsopgaven in de regio’s.”


Bijna 2000 versneld gebouwde woningen
Doetinchem diende een plan in voor bijna 2000 woningen die versneld gebouwd kunnen worden
met de rijksbijdrage. Het versneld aanpakken van de centrumring en het gebied rondom het station
zorgen voor een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid wanneer deze
nieuwbouwwoningen erbij komen. “Uit eerder onderzoek naar onze centrumring bleek dat we niet
eens zozeer nieuwe wegen nodig hebben voor onze groeiambitie, maar juist onze bestaande wegen
anders moeten gaan inrichten en gebruiken. Bijvoorbeeld het omvormen van vijf rotondes op de
centrumring naar kruisingen met verkeerslichten. De gemeenteraad had daarvoor gelukkig al
budget beschikbaar gesteld, onder andere vorige week in de nieuwe begroting”, aldus Steintjes.


Aanpassingen aan het stationsgebied
Met aanpassingen aan het gebied rondom het station bereidt Doetinchem zich ook voor op de
komst van de RegioExpres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, die vervolgens
verder gaat als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. Het aanpakken van de
stationsomgeving zorgt voor een snelle, duurzame en robuuste verbinding tussen de Randstad en
de Gelderse regio’s. Ook creëert het een aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving in de
Doetinchemse spoorzone. Er komen bijvoorbeeld goede fietsvoorzieningen, een voetgangerstunnel
en een vernieuwd busstation. Hiervoor is ook al € 5 miljoen opgenomen in de Uitvoeringsagenda
Toekomstbeeld OV 2040 van de provincie Gelderland.


Vervolg
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal de WoKT-regeling naar verwachting medio
volgend jaar openstellen. Dan kan Doetinchem de officiële aanvraag indienen. De WoKT-regeling is
er voor woningbouwprojecten waarvoor de schop in ieder geval vóór 2034 in de grond gaat.
Ondertussen werkt Doetinchem de plannen voor de woningbouwprojecten en mobiliteitsopgaven
verder uit. De mobiliteitsmaatregelen moeten uiterlijk in 2038 gerealiseerd zijn.